Samrådsförslag för Brädgården 3

Kommunala styrdokument och beslut

Detaljplan

För planområdet gäller följande detaljplaner:

P84-17 "Förslag till ändring av stadsplan för del av 1:a kv Kompaniet, 98:e kv Brädgården m.m. å öster i Nyköping, Nyköpings kommun". Fastställd av Länsstyrelsen 13 juli 1984. Genomförandetiden har gått ut. Detaljplanen gäller för ett större område där fastigheten Brädgården 3 är en del. Området för Brädgården 3 är planlagt för parkering. I södra delen av fastigheten finns mark som inte får bebyggas, skyddsbälte samt ett ledningsområde. Byggnadshöjden är satt till 4 meter. En del av befintlig gång- och cykelväg inom planområdet omfattas även av detaljplanen, den ytan är planlagd som Gata Gatuplantering.

P81-7 "Förslag till ändring av stadsplan för del av 1:a kv Kompaniet, 98:e kv Brädgården m fl. Å öster i Nyköping, Nyköpings kommun. Fastställd av Länsstyrelsen 30 mars 1981. Genomförandetiden har gått ut. Denna detaljplan omfattar en del av den befintliga gång- och cykelväg inom planområdet samt en mindre slänt mellan denna och fastigheten Brädgården 3. Den ytan är planlagd som Gata, Gatuplantering.

0480K-Ö1947 "Förslag till tomtindelning för del av 98 kv. Brädgården å öster i Nyköpings stad. Fastställd av Länsstyrelsen 25 maj 1961. Omfattar sydöstra delen av planområdet.

Planbesked

Hemsö Hissen 08 AB har ansökt om planbesked för att upprätta detaljplan för fastigheten Brädgården 3. Den inkomna begäran syftar till att möjliggöra för bostäder, kontor och vård (särskilt boende) på fastigheten.

Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden har 2023-02-28 i ett planbesked beslutat att detaljplanearbete får inledas för fastigheten Brädgården 3 och att detaljplanearbetet bekostas av sökanden.

Översiktsplan

Planförslaget är förenligt med Nyköpings Översiktsplan för 2040. Området ingår i utvecklingsområdet Fågelbo, Södra som pekas ut som framtida tät blandstad. Definitionen av området i översiktsplanen är att det är ett område lämpligt att utveckla till stadsliknande karaktär i kvartersstruktur med blandning av bostäder och arbetsplatser. Här blandas bostäder med en betydande del offentlig och kommersiell service så som skolor, kontor, handel, icke störande verksamheter, fritidsanläggningar samt grönområden och parker. Arbetsplatser och bostäder kan finnas i separata delar av området, i olika kvarter eller blandat inom kvarteren.

Målbilden för Fågelbo, Södra är ett bebyggelseområde med bostäder och betydande del arbetsplatser.

Ställningstagande för området i översiktsplanen: Ny bebyggelse föreslås med en generell byggnadshöjd om 4- 5 våningar. Österut inom området kan byggnadshöjder uppemot 5-7 våningar och enstaka byggnader högre än så kan prövas. Högre byggnadshöjder kan prövas om den lokalt sett bidrar positivt till stads- och landskapsbild, exempelvis mot omgivande breda gaturum, större park- och vattenrum, betoning av huvudstråk respektive offentliga funktioner, eller annan väsentlig lokal förutsättning. Vid stadsutveckling behöver park och grönområden säkerställas. Andra funktioner än för bostadsändamål bör säkerställas längs identifierade huvudstråk eller vid platsbildningar. Möjligheten att minska Lennings vägs barriäreffekt genom ett förändrat gaturum bör utredas. Kopplingar till angränsande utvecklingsområde Kungshagen behöver utvecklas. Vid fortsatt utveckling behövs nya lokaler eller områden för kommunal samhällsservice vilket ska prioriteras i lägen med god kollektivtrafik. Innan större utbyggnad sker ska överföringsledning för avloppsvatten som avlastar Lennings väg utredas. Vid fortsatt planläggning bör en övergripande analys av områdesgemensamma frågor för utvecklingsområdet tas fram/genomföras.

Riksintressen

Kulturmiljövården Nyköping (D 57)
Planområdet angränsar till riksintresse för kulturmiljövården Nyköping D57. I riksintresset ingår bland annat de hamnbodar intill Nyköpingsån, som ligger på andra sidan Folkungavägen. Även hotell Kompaniet på andra sidan Folkungavägen ingår.

Motivering till Riksintresset: Residensstad som utgjort ett viktigt politiskt maktcentrum sedan medeltiden. Som huvudort i Karl IX:s hertigdöme 1568-1622 utvecklades staden till ett av landets första industriella centra. Stadsmiljö präglat av konsekvent genomförd reglering vid 1600-talets mitt, låg bebyggelse och industrianläggningar från skilda tider.

Uttryck för riksintresset: Det medeltida Nyköpingshus utbyggt av Karl XI, i ruiner efter en eldsvåda 1665. De medeltida kyrkorna, stadsplanen med rätvinkligt rutmönster från regleringar 1647 och 1665, ett av landets mest konsekvent genomförda exempel på statsmaktens moderniseringssträvanden vid 1600 -talets mitt. Torgmiljön med residenset och det f. d. rådhuset samt annan bebyggelse som kännetecknar residensstaden. Kvarnbyggnader och andra industrianläggningar. 1900 - talets bostadsbebyggelse med flerbostadshus, villaområden och "miljonområdet" Brandkärr.

Länsstyrelsen har utarbetat ett kunskapsunderlag. Här framgår mål för att tillgodose riksintresset uppdelade i form av kunskapsvärde, upplevelsevärde och bruksvärde:

  • Bevara Nyköpings karaktär av småstad med dess tydliga historiska prägel. De fysiska uttrycken för Nyköpings utveckling från medeltidsstad via 1600-talets rutnätsstad till en av sent 1800 -tal och tidigt 1900-tal präglad småstad ska bevaras och vara avläsbara.

  • Området kring ån, med kringliggande grönska, dess fall, broar och kringliggande byggnader förmedlar stadens tidsdjup och utgör känsliga miljöer som ska fortsätta att brukas.

  • De olika stadsplanerna med rötter i olika tider ska kunna upplevas och utvecklas så att de fortsätter att utgöra ramar för sina respektive områden. Den för varje område karaktäristiska bebyggelsen ska behålla sin prägel och skalmässiga förhållanden. I Brandkärr värderas bebyggelse-, gatu- och grönområdesstrukturer framför de arkitektoniska. Äldre kulturhistoriskt intressant bebyggelse ska fortsätta att brukas och underhållas.

Det innebär att:

  • Viktiga komponenter som karaktäristisk bebyggelse, stadsplaner, vägar och grönområden, särskilt de utmed ån, ska bevaras och underhållas.

  • De olika stadsplanerna, 1600-talets rutnätsplan, Hallmans och Östbergs stadsplaner, villaträdgårdsplanerna och den moderna för Brandkärr som var och en präglar olika delar av staden ska behålla sina kvarter och gatunät.

  • I Brandkärr ska i första hand strukturen bevaras.

  • Miljöskapande historiskt intressanta byggnader, miljöer och andra kulturhistoriskt värdefulla byggnader ska kunna förstås och upplevas. Tidstypiska kvarter och enskilda byggnader ska bevaras och underhållas på ett sådant sätt att de bevarar sin karaktär.

Kunskapsunderlaget har inte påverkat den gällande beskrivningen framtagen av Riksantikvarieämbetet, vars formulering av motiv och uttryck fortsatt är gällande (version år 2020).

Naturvård för Nyköpingsån
Området ligger intill riksintresse för naturvård för Nyköpingsån. Nyköpingsån är en å med god vattenkvalitet och ett stort antal fiskarter.

Friluftsliv Nyköpingsån
Riksintresse för friluftsliv finns längs med Nyköpingsån som ligger i närheten av planområdet. Området omfattar Nyköpingsån på sträckan Långhalsen till Stadsfjärden. Ån har här betecknats som riksintresse med hänsyn till fritidsfisket lax- och öringsfiske. Ån är också en frekventerad kanotled.

Hushållningsbestämmelser enligt 3 kap. miljöbalken

Planförslaget bedöms vara förenligt med en ur allmän synpunkt lämplig användning av mark och vattenområden enligt bestämmelserna i 3, 4 och 5 kap. MB.

Miljökvalitetsnormer

Luft

Enligt modellberäkningar, objektiv skattning och mätningar överskrids inga miljökvalitetsnormer för luft i Nyköpings kommun. Däremot överskrids miljökvalitetsmålet för halten partiklar för enskilda vägpartier. Detta innefattar dock inte planområdet. Därmed klaras både miljökvalitetsnormer och miljömål inom planområdet.

Vatten

Berörd recipient för planområdet är Nyköpingsån. Miljökvalitetsnormerna för Nyköpingsån, förvaltningscykel 3, är god ekologisk status 2033 samt god kemisk ytvattenstatus undantag bromerad difenyleter, kvicksilver och kvicksilverföroreningar (som inte är tekniskt möjligt att rena, men vars status inte får försämras) (uppgifter hämtade från VISS, 2024-05-02).

Buller

Planområdet ligger inte inom något bullerstört område enligt gällande översiktsplan. En bullerutredning för planerat förslag har dock tagits fram utifrån trafiken på de omkringliggande vägarna vilket redovisas under Konsekvenser av planens genomförande.