Samrådsförslag för Brädgården 3

Mark- och utrymmesförvärv

Genomförandet av detaljplanen medför behov av markköp för kommunen och exploatören. Kommunen äger fastigheten Öster 1:1 varav en del av fastigheten planläggs som kvartersmark i detaljplanen. Denna yta behöver exploatören förvärva. Exploatören är fastighetsägare till fastigheten Brädgården 3, mindre del av fastigheten planläggs som allmän plats i detaljplanen och behöver förvärvas av kommunen för genomförandet.

Om ovan markköp ej genomförs föreligger en inlösningsskyldighet (om fastighetsägaren begär det) för kommunen avseende den mark som planläggs som allmän plats inom fastigheten Brädgården 3, enligt 14 kap. 14 §. Kommunen har även rätt att lösa in denna mark utan att fastighetsägaren begär det enligt 6 kap 13 §.

Fastighetsrättsliga frågor

I södra delen av planområdet kommer ca 163 kvadratmeter mark överföras från Öster 1:1 till Brädgården 3. Denna mark övergår från allmän platsmark till kvartersmark.
I norra och västra delen av planområdet kommer ca 107 kvadratmeter mark att överföras från Brädgården 3 till Öster 1:1. Denna mark övergår från kvartersmark till allmän plats.
Den totala skillnaden i kvadratmeter är ca 56 kvadratmeter vilket sammanlagt tillförs Brädgården 3 och därmed minskar i fastighetsstorlek för Öster 1:1. Figuren intill visar illustrativt mark som är aktuell att regleras. För utvecklad beskrivning av konsekvenserna för fastigheterna, se avsnittet om Konsekvenser av planens genomförande.

Kommunen ansvarar för att ansöka om lantmäteriförrättning avseende fastighetsregleringarna beskriva ovan.

I södra delen av planområdet regleras ett u-område på plankartan vilket innebär markreservat för allmännyttiga underjordiska ledningar. U-området innebär en möjlighet att bilda ledningsrätt.

Befintliga servitut för parkering behöver upphävas för att möjliggöra den planerade byggnationen. Se konsekvenser för utvecklad beskrivning av servituten.

Avseende parkering behöver ett antal parkeringsplatser för bil upprättas på fastigheten Brädgården 2 för att tillgodose parkeringsbehovet för fastigheten Brädgården 3. Detta bör regleras genom officialservitut eller gemensamhetsanläggning.

Angöringsplatser planeras längs Köksträdgårdsgränd, även huvudentrén till vårdboendet finns längs gränden. För att kunna nyttja gränden krävs överenskommelse med fastigheten för Brädgården 1 då delar av gränsen ligger inom Brädgården 1. Överenskommelsen kan exempelvis utgöras av en gemensamhetsanläggning.

Fastighetsindelningsbestämmelser

Fastighetsindelningsbestämmelse fastställda som tomtindelning 0480K-Ö:1947, fastställd 1961-05-25, upphävs då det inte finns behov att behålla bestämmelsen som genomförandemedel.

Tekniska frågor

Utbyggnad allmän plats

Kommunen ansvarar för utbyggnad av allmän plats. Exploatören bekostar utbyggnaden av allmän plats genom exploateringsbidrag. Utbyggnaden består utav breddning av gång- och cykelväg samt tillskapande av angöringsplatser längs Slottsträdgårdsgatan. För mer information avseende åtgärderna se avsnitt om trafikkonsekvenser.

Utbyggnad vatten och avlopp

Detaljplanen är beroende av genomförandet av kapacitetsökning avseende spillvatten läng Lennings väg. Kapacitetsökningen behöver vara färdig innan byggnader på Brädgården 3 kan nyttjas. Dock kan byggnationen av byggnaderna genomföras innan kapacitetsökningen är klar.

Exploatören ansvarar för uppförande och bekostande av dagvattenanläggningar.
Avtal behöver upprättas mellan exploatören och kommunen för stuprörsledningar som i söder går inom u-området som berör de kommunala ledningarna. Det rör sig om sträcka på ca 50 meter längs huvudledningar för vatten-, spillvatten- och dagvatten. Andra ledningsägare behöver också kontaktas och avtal behöver eventuellt tecknas.

Ekonomiska frågor

Planekonomisk bedömning

Fastighetsägaren/exploatören bekostar och ansvarar för alla åtgärder som behövs för exploatering av området blir utförda. Både åtgärder inom kvartersmark och allmän platsmark. Anslutningsavgifter erläggs enligt taxa.

Kommunen får en ökad driftskostnad för nya gator och ledningar.

Om markköp ej genomförs föreligger en inlösningsskyldighet (om fastighetsägaren begär det) för kommunen avseende den mark som planläggs som allmän plats inom fastigheten Brädgården 3, enligt 14 kap. 14 §. Kommunen har även rätt att lösa in denna mark utan att fastighetsägaren begär det enligt 6 kap 13 §.

Organisatoriska frågor

Exploateringsavtal

Ett exploateringsavtal ska upprättas mellan fastighetsägaren och kommunen då exploateringen kräver investeringar på allmän plats. I avtalet regleras ansvars- och kostnadsfördelning, tidpunkt för färdigställande av erforderliga åtgärder, avstående av mark och övriga förekommande exploateringsfrågor.

Exploateringsavtalet som reglerar genomförandefrågor och marköverlåtelser ska tecknas innan detaljplanen antas.

Övriga avtal

Om mobilitetsåtgärder ska användas för att minska behovet av bilparkering ska ett mobilitetsavtal tecknas mellan kommunen och exploatören.

Avtal behöver upprättas mellan exploatören och kommunen för stuprörsledningar som i söder går inom u-området som berör de kommunala ledningarna. Det rör sig om sträcka på ca 50 meter längs huvudledningar för vatten-, spillvatten- och dagvatten. Andra ledningsägare behöver också kontaktas och avtal behöver eventuellt tecknas.

Tidplan

Planarbetet bedrivs med standardförfarande. Tidplanen är preliminär och kan förändras under arbetets gång.

Samråd september/oktober 2024

Granskning kvartal 1 2025

Antagande i Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden kvartal 1/2 2025

Laga kraft kvartal 1/2 2025 förutsatt att detaljplanen inte överklagas

Upplysningar

Vid schakt för garaget bör spont eller annan lämplig metod användas för att skydda befintliga ledningar. Samordning ska ske med Nyköping Vatten samt andra berörda ledningsägare vid byggnation så att nödvändiga åtgärder kan vidtas.