Följande ställningstaganden i kommunala planeringsunderlag och beslut ligger till grund för detaljplanearbetet:
Mark- och exploateringsenheten har begärt planbesked för att upprätta en detaljplan för Björshults deponiområde samt angränsande industrimark. Detta i syfte att möjliggöra sluttäckning av befintlig deponi, masshantering, fortsatt avfallshantering samt öka flexibiliteten för framtida industrianvändning. Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden har 2022-02-01 §2 i ett positivt planbesked beslutat att detaljplanearbete får inledas för fastigheten Arnö 1:3 m.fl, och att detaljplanearbetet bekostas av sökanden.
Området är till största del planlagt sedan tidigare. De områden som är planlösa ligger i områdets sydvästra och nordvästra delar och ingår i, eller angränsar direkt till, deponins befintliga verksamhetsområde. För planområdet gäller nedanstående detaljplaner:
Norr om planområdet angränsar:
Nyköpings kommuns gällande översiktsplan (Nyköping 2040) antogs i december 2021. Översiktsplanen beskriver kommunens övergripande strategier för hur kommunen planerar utveckla, använda och bevara den byggda miljön. Aktuellt planområde är utpekat som industri- och verksamhetsområde med inriktning på störande eller transport- och besöksintensiva verksamheter (befintligt och utvecklingsområde). I översiktsplanen anges specifikt att målbilden är att deponin ska vara sluttäckt och att det ska ha getts möjlighet för utveckling av exempelvis solcellspark. I angränsning till planområdets nordöstra del pekar översiktsplanen ut ett område för natur och friluftsliv med värden kopplade till barrblandskog. Planförslaget är förenligt med gällande översiktsplan Nyköping 2040.
Nyköpings kommun ingår inte i någon regionplan enligt plan- och bygglagen. Region Sörmland har dock, inom sitt regionala utvecklingsarbete, tagit fram en så kallad strukturbild som visar regionens största tätorter samt samband mellan dessa och närliggande större tätorter. Även om strukturbilden är mycket översiktlig kan det noteras att Nyköping och Oxelösunds tätorter utgör en sammanlänkad nod. Planområdet ligger just i området mellan de två orterna.
Av Nyköpings översiktsplan framgår det att verksamhetsområden och avfallsanläggningar vid och över kommungräns utgör ett mellankommunalt intresse som kan beröra flera angränsande kommuner. Björshults avfallsanläggning ägs av Nyköpings och Oxelösunds kommuner och utgör därför en viktig anläggning för båda kommunerna. Avfallsanläggningen är därmed ett mellankommunalt intresse för berörda kommuner. Detaljplanen påverkar dock inte Oxelösunds kommuns tekniska försörjning negativt, utveckling och förändringar hanteras i det redan etablerade samarbetet kring Björshults avfallsanläggning. Avfallsanläggningen finns redan inom planområdet och planen säkerställer att avfallsanläggningen kan sluttäckas och delvis fortgå i nytt läge. Avgränsningssamråd om miljöbedömning och samråd om detaljplanen kommer hållas med Oxelösunds kommun.
Sörmlandsledens etapp mellan Nyköping och Oxelösund går i närheten av, och delvis inom, planområdets sydvästra del. Sörmlandsleden utgör både ett regionalt och ett mellankommunalt intresse för friluftslivet. En sluttäckning av avfallsanläggningen och det skyddsområde som behövs runt anläggningen innebär att en del av Sörmlandsledens sträcka behöver justeras västerut. Även om detta innebär en påverkan på dagens vandringsled finns möjlighet att hitta en lämpligare sträckning i landskapet så att inte avfallsanläggningen exponeras mer än nödvändigt sett från leden. Sådan justering kan ske helt inom den kommunala fastigheten Arnö 1:3.
Planområdet ligger inom det mycket omfattande riksintresseområdet för Högexploaterad kust (4 kap 4 § miljöbalken) som sträcker sig från Arkösund till Forsmark. Riksintresseområdet innefattar därmed hela kommunens kuststräcka. Riksintresset innebär att det finns begränsningar vad gäller uppförande av fritidshusbebyggelse och vissa andra exploateringsföretag eller ingrepp i miljön. Riksintresset utgör dock inget hinder för utveckling av befintliga tätorter. Riksintresset syftar till att skydda områden som i sin helhet är av riksintresse med hänsyn till höga natur- och kulturvärden. Ett genomförande av detaljplanen bedöms inte påverka riksintressets värden negativt då området i huvudsak redan är ianspråktaget eller planlagt för motsvarande markanvändning.
Planområdet ligger även inom samrådsområde för höga objekt, vilket är ett intresse kopplat till riksintresse för flygplats och totalförsvaret - Skavsta flygplats (3 kap. 8-9§§ MB). Inom riksintresseområdet ska samråd ske med Försvarsmakten samt med Trafikverket och Luftfartsverket om planen medger byggnader eller objekt med en totalhöjd på 20 meter eller mer (över marknivå) utanför sammanhållen bebyggelse. Högsta höjd på deponin tillåts vara 55 meter över nollplanet. I och med att en hög deponi redan finns inom området bedöms inte en markhöjning för att genomföra en sluttäckning innebära negativ påverkan på de intressen som är kopplade till riksintresset för flygplats och totalförsvaret.
Cirka 450 meter öster om planområdet finns riksväg 53, och ytterligare österut finns järnvägen TGOJ-banan, dessa stråk utgör riksintresse för kommunikationer (3 kap. 8§ MB). Inget av de dessa riksintressen påverkas negativt av detaljplanen.
Planförslaget bedöms vara förenligt med en ur allmän synpunkt lämplig användning av mark och vattenområden enligt bestämmelserna i 3. MB.
I detta avsnitt beskrivs miljökvalitetsnormer enligt 5 kap. miljöbalken. Miljökvalitetsnormer finns för utomhusluft, vattenförekomster, fisk- och musselvatten samt omgivningsbuller och gäller i hela landet. Detaljplanen får inte får medverka till att en miljökvalitetsnorm överträds.
Enligt kommunens modellberäkningar, objektiv skattning och mätningar överskrids inga miljökvalitetsnormer för luft i Nyköpings kommun. Detta innefattar aktuellt planområde som därav klarar både miljökvalitetsnormer och miljömål avseende partiklar. Trafiken på riksvägen, cirka 400 meter från planområdet, eller verksamheter i närområdet bedöms således inte innebära risk för att planområdet exponeras av några högre nivåer av luftföroreningar.
Berörda recipienter för planområdet är Kilaån (Arnöån) cirka 3,5 kilometer norrut och Aspafjärden (Stjärnholmsviken) cirka 4,5 kilometer sydost. Båda recipienterna utgör vattenförekomster. Miljökvalitetsnormerna för Kilaån, förvaltningscykel 3, är att uppnå god ekologisk status år 2033 och god kemisk ytvattenstatus, undantaget bromerad difenyleter, kvicksilver och kvicksilverföreningar. I dagsläget klassas den ekologiska statusen som måttlig. Den kemiska ytvattenstatusen klassas som ej god. Miljökvalitetsnormerna för Aspafjärden, förvaltningscykel 3, är att uppnå god ekologisk status 2039 och god kemisk ytvattenstatus, undantaget bromerad difenyleter, kvicksilver och kvicksilverföreningar. I dagsläget klassas den ekologiska statusen som måttlig. Den kemiska ytvattenstatusen klassas som ej god. Se avsnitt "konsekvenser av planens genomförande" för bedömda konsekvenser för miljökvalitetsnormer för vatten.
Normen är en målsättningsnorm som medför att det ska eftersträvas att omgivningsbuller inte medför skadliga effekter på människors hälsa. Miljökvalitetsnormer för buller gäller för tätorter med mer än 100 000 invånare, alltså inte för Nyköping. Kommunen ska dock enligt miljöbalken i planering och lovgivning sträva efter att begränsa buller och underskrida angivna riktvärden.
Det finns inga naturreservat eller andra naturskyddsområden inom eller i direkt anslutning till planområdet. Cirka 1,5-2 kilometer nord-nordväst om planområdet ligger tre naturreservat samlat som ett större område, Segelstamosses naturreservat, Ryssbergens naturreservat och Svanvikens naturreservat. Svanvikens naturreservat utgör även Natura 2000-område (art- och habitatdirektivet samt fågeldirektivet). Kilaån och Svanviken är också utpekat som riksintresse för naturvård enligt 3 kap 6 § miljöbalken. De delar av planområdet som avvattnas norrut och österut leds mot Svanvikens naturreservat.
Delar av Aspafjärden, ca 3 km sydost om planområdet, omfattas av Strandstuvikens naturreservat och Natura 2000-område (art- och habitatdirektivet samt fågeldirektivet). Aspafjärden är också utpekat som riksintresse för naturvård och för friluftslivet.